Påsketreff 2014 Praha Del 1

Publisert av Per Arnt Robertsen den 22.01.24.

Inger og jeg gledet oss til dette treffet, nå i nyinnkjøpt Hymer som vi nettopp hadde hentet hos leverandøren i Tyskland. Treffet var tidligere et venners-venner treff i dansk regi, men i samarbeide med noen norske, bl.a. Else og Einar. Denne gangen var det Else og Einar som tok seg av dette, men i regi av avd. Vestfold Søndre som hovedansvarlig, og til en pris av kr. 3.150,- pr. bil med to personer. Med det fullspekkede programmet var det en meget gunstig pris, og i tillegg forhandlet Roy seg til en usedvanlig god avtale med Fjordline fra Langesund for oss i Vestfold Søndre.

Vi hadde avtalt å reise sammen med Else og Arne Bjønnes, de også i nyinnkjøpt bobil, og Grethe og Helge hang seg også på nedover.

Vi reiste fra Langesund allerede 5.april med overnatting utenfor Hirtshals før vi dro til Flensburg for innkjøp av proviant etc. Det ble også tid til et kort møte med Ronni hos Skandic, leverandøren av Hymern, før vi fortsatte til Schleswig.

I bobilhavna ble vi møtt av en meget oppgradert bobilplass, og til en pris av 14,-­‐€ innkludert internett, strøm m.m. Det er overraskende hva tyskerne gjør for oss bobilturister. Og her er er det kun 2 min. til gamlebyen, og ca. 10 min til centrum med masse butikker, spisesteder etc. Og langs stranden er det flotte stier for-­‐turgåere og syklister. Vi valgte å stoppe her et par dager, og hit skal vi reise mer.

På onsdag satte vi kursen mot Skipsheveverket Scharnebeck i Lüneburg. Else og Arne hadde ikke vært her tidligere. Det er imponerende å se de løfter det store lekterne opp 38m på 6 minutter, og uten å søle vann. Meget effektivt, og mye raskere enn om de skulle bygd sluser. Alle var mektig imponerte, dette er tysk ingeniørkunst. -­‐ Neste mål ble Plotzky Camping litt syd for Magdeburg, hvor vi hadde en koselig kveld med Bowling og en øl etter middagen. Denne campingplassen er også med i ACSI-­‐kjeden, og derfor et gunstig sted å benytte i lavsesongen, kun 16,-€ innkludert alt.

Siden vi var på vei sydover så vi for oss stigende temperaturer, og hadde tenkt å ta et par dager i Dresden, men da vi nærmet oss Muldal i Grimma falt temperaturen helt ned i 5 grader. Da bestemte vi oss for en kort lunch, litt bunkring og fortsette helt fram til Trio Camp i Praha.

Og vi var ikke alene, det var flere som hadde valgt som oss, selv om treffet ikke skulle starte før palmesøndag. Trio Camp tok imot oss med åpne armer. Campen her er nærmest en frukthage, og trærne sto nærmest i full blomst. Det skapte en kjempeflott ramme rundt alle camperne.

Søndag kl.1700 var det møte med info, utdeling av merker for rundstykker, drikke til ”Happy hour”, etterfulgt av et rikholdig sildebord med tilhørende aquavit.

Det var et flott skue å se alle campingbilene under alle de hvitblomstrende frukttrærne.

Vi var heldige som fikk disponere Trios partytelt Under hele treffet. Det hadde vært surt å måtte sitte ute i det kjølige og gufne været de første dagene.

Mandag ble vi delt i grupper og tatt med til byen for å bli kjent med kommunikasjons-­‐systemet, buss-­‐trikk og metron. Det var veldig greit og enkelt når en ble kjent med det, men etter hvert tok de fleste taxi, det ble ikke stort dyrere. Taxi er billig i Praha.

På kvelden var det duket for Garden Party, levert av Trio Camp. Og det var et velfylt buffébord med varme og kalde retter og drikke av øl og vin m.m.

Tirsdag var fri til egen disposisjon, men med den tradisjonelle ”Happy hour” kl. 1700, hvor det var info om neste dag, premiering av dagens quiz, samt premiering av våre sponsorer.

På ”Happy hour” er det alltid stor stemning, og når Arild på keyboard og Synøve på trompet spiller opp, da er det ikke mulig å holde dansefoten i ro.

Onsdag ettermiddag var det tid for folkloreaften, Vi ble hentet i to busser, 60 fra vår avdeling og 16 stk fra en avdeling fra Askim. Etter en halvtimes kjøring var vi framme ved en større restaurant som var pyntet til fest og folklore. Det var flott musikk og dansere i flotte drakter som tok imot oss. Etter at vi hadde plassert oss ved et av borda og kelnerne hadde skjenket i alle glassene, startet underholdningen med musikk og danseopptreden. Det ble en livlig aften med mye god mat og drikke, hvor kelnerne passet nøye på at vi til enhver tid hadde nok i glassa. Etter middag tok danserne seg en tur ned og bøy opp noen av gjesten til dans oppe på scenen til stor jubel og applaus fra publikum.

Torsdag var egentlig fridag, men etter en del forespørsler ble det i all hast satt opp en busstur til et krystallutsalg og krystallbyen Karlstein, og kvelden ble som vanlig avsluttet med ”Happy hour”.

Fredag kom det endelig sol og varme, og på ettermiddagen var det tid for elvecruise på Moldau. Det var lagt opp til å seile en vei i dagslys, og tilbaketuren i mørke for å se byen med alle sine gatelys. Det klaffet veldig bra, og vi koste oss også denne gang med en velfylt buffé og tilhørende drikke og som ble avsluttet med et glass Champagne spandert av Trio Camp med en stor takk for et hyggelig treff hvor vi ble ønsket velkommen neste år. Vi ble hele tiden underholdt av et dyktig Gladjazz-­‐band, som kunne sine ting. Nok en vellykket aften.

Lørdag steg temperaturen enda noen grader, og endelig kunne vi kle oss i shorts. Men for noen av deltagerne var det pakking og oppbrudd for å rekke hjem til jobb på tirsdag. Vi andre som ble igjen koste oss med langbord, ”Happy hour” og litt klargjøring. Men på søndag brøt vi også opp, og satte nesa mot nord.

Men vi reiste ikke langt, vi stoppet i Dresden og sjekket inn på vår faste plass, nemlig City Herberge, som ligger sentrumsnært i enden av Blüherpark, også kalt Den store Blomstring Park. Det er et flott parkområde på ca. 90dekar, og med museum, idrettsanlegg, svømmebassenger og ikke mindre enn to restauranter med både inne og uteservering m.m. Parken har også flere skulpturer og beplantning.

På denne tiden var det midt i aspargessesongen, så det var noe vi fråtset i, og alle restauranter hadde asparges på sine menyer.

Etter hvert måtte vi også tenke på å komme oss hjemover, og fortsatte til Plotzky og deretter Celle som er en koselig by å ta en stopp i.

Vi tok en stopp i Flensburg før vi dro over broene og opp til Varberg Camping som siste stopp før vi reiste helt hjem. Å kjøre broene med BroBizz fra Øresundbroen er en sann fornøyelse med den rabatten som ligger inne på denne brikken for feriereiser.

Til tross for det variable været med noe regn og hagle og natte-­‐temperatur helt ned i 0 gr., så var det et meget vellykket treff, så vi ser frem til neste treff som blir i Szczecin i medio august neste år. Uken etter den store fyrverkeriuken.

Vi kan bare takke treffvertene for et innholdsrikt og flott arrangement. Og tusen takk til Else og Arne, Grethe og Helge for hyggelig reisefølge.