Lithiumbatterier

Publisert av Per Arnt Robertsen den 24.01.24.

Siden mange av oss bobilfolk er opptatt av vekt og lasteevne, samt batterikapasitet har jeg forsøkt å finne ut litt enklere løsninger på problemet. Tenker spesielt på oss som har redusert bobilstørrelsen til 3,5 tonn og som ikke har behov for duppeditter som krever 220 volt spenning og trekker 1000 – 1500 watt. For. eks. kaffetraktere, støvsugere, hårfønere, osv.

Til dette fikk jeg hjelp av Lars Lekven og hans folk i firma Batteri & Radiatorservice A/S i Larvik. Tlf. 91 17 64 81. - Se: www.batteri.no som er deres hjemmeside.

Vedlagt har jeg kopiert en del info om disse batteriene fra hjemmesiden til deres importfirma.

For å teste ut litt erfaring med den nye teknologien, har jeg byttet ut bodelsbatteriet som var et AGM –batteri på ca. 100 AH til et Lithiumbatteri på samme størrelse, nemlig ca.100 AH, og med bluetooth forbindelse, slik at jeg til enhver tid kan følge med batteriets tilstand. Ikke noen ekstra lader eller andre duppeditter.

I bilen har jeg også et solcellepanel på ca. 135 watt og som er koblet til elektroblokka. Vi har nå vært på tur til Hardanger fra tirsdag til i dag, søndag og har ikke vært til koblet strøm på turen. Da jeg parkerte bilen hjemme var batteriet på 99% oppladet og 14,1 volt.

Første dagen parkerte vi i Odda kl. 1700 med fulladet batteri.

Vi satte på TV´n og varmen og så på TV hele kvelden fram til kl. 23.15. Da var spenningen falt til 13,3 volt og ladingen til 88%.

Om morgenen kl. 0815 var spenningen 13,3 volt og ladingen 84%, strømforbruk 0 amp. Satte på varmen, strømforbruk 0,8 amp. (Sola hjalp nok litt til via solcellepanelet)

Kl. 0845: Varme + sol – 83% - 13,4 volt – 1,7 amp. Lading
Kl. 0900: Varme + sol – 84% - 13,4 volt – 2,7 amp.
Kl.1040: Varme + sol – 90% - 13,5 volt – 4,7 amp.
Kl. 1145: Varme + sol – 95% - 13,6 volt – 5,4 amp.
Kl.1230: Kjørt 20 km – 99% - 14,2 volt – 0,0 amp.

Det viser seg at solcella lader selv ved batterispenning på over 13 volt, men avtar fram til 14,1 og helt slutt ved 14,2 volt.

Dette er mye bedre enn jeg kunne forstille meg, og det er ikke tvil om at dette er framtidens batteriteknologi.

Sandefjord 29.mai 2016.
Arne