Tema: Batterier

Tema: Batterier

Publisert av Per Arnt Robertsen den 24.01.24.

Hva betyr CCA? Med Cold Crank Amps, eller på norsk kaldstartstrøm, menes det hvor mye energi som finnes tilgjengelig for å starte motoren. CCA verdier er malt ved minus 18 grader celsius.

Hva er korrekt ladespenning? I bil er korrekt ladespenning 14,2V - 14,4V ved 25 grader celsius, målt over batteriets poler med motor på tomgang og kjørelys på. I et 24 volts anlegg skal tilsvarende være 28,4V-28,8V.

Hva er syrevekt? Syrevekt er en måleenhet som viser batterisyrens spesifikke vekt. Et fulladet batteri skal ha en vekt på 1,28-1,30 ved 25 grader celsius.

Kan man etterfylle batteriet med batterisyre? Nei! Dersom væskenivået i batteriet er for lavt skal man kun etterfylle med renset eller destillert vann. Korrekt væskenivå er 10-15 mm over celleplater.

Hva er et gel batteri? Med gelbatterier menes batterier hvor elektrolytten - batterisyren er flytende når det tilsettes batteriet under produksjon. Senere tilsettes en kise oppløsning som gjør at batterisyren stivner. Gelebatterier har like mye batterisyre som vanlige apne batterier. Fordi batterisyren er i fast form sitter batteriets plategrupper som støpt fast, og dermed meget bra beskyttet mot skader som følger av vibrasjoner.

Hva er et AGM batteri? AGM er en forkortelse for Absorbed Glass Mat. Med dette menes at elektrolytten ligger absorbert i separator materialet og i platenes aktive materiale. Det betyr at det er mindre batterisyre i et AGM batteri enn i et tilsvarende "åpent" batteri.

Hva er selvutladning? I alle bly - syrebatterier finner det sted en viss selvutladning. Jo varmere batteriet er, jo høyere er selvutladningen. For hver tiende grad temperaturen går ned reduseres selvutladningen med 50%. Da er det lettere å forstå hvorfor båt batterier kan oppbevares i båten om vinteren, og hvorfor det kan oppstå startproblemer etter at bilen har stall parkert ute en uke eller to om sommeren.

Hva betyr det at et batteri er sulfatert? Det betyr at det har dannet seg et belegg blysulfat på platene. Belegget er stort sett svært vanskelig å få vekk gjennom lading. Sulfatering oppstår oftest ved at batteriene settes bort uten å lades først. Start-forbruks batterier som er til oppbevaring, må lades regelmessig.

Sesongbruk: Før stillstandsperioden: Lad batteriet helt opp, slå av alle elektriske enheter og koble fra batteriet (hvis mulig), oppbevar batterier på et kjølig tørt sted. Fulladede batterier tåler fint temperaturer på godt under null grader, mens batterier med lav spenning er utsatt ved temperaturer under null grader.

Under stillstandsperioden: Kontroller lade og spenningsnivået regelmessig. Hvis spenningen kommer under 12,4 V, må batteriet lades. Etter stillstandsperioden: lad batteriet hell opp, og koble eventuelt de elektriske enhetene til igjen. kontroller at alt fungerer som det skal.

Gass: I et batteri vil platene alltid avgi små mengder hydrogen og oksygen selv når batteriet står lagret. Blandingen av oksygen og hydrogen kalles knallgass og er meget eksplosivt. Selv en liten gnist er nok til å antenne denne. Risikoen for eksplosjon, er størst under og umiddelbart etter lading. Rør aldri koblingene før lade strømmen er brutt, slik at faren for gnistdannelse reduseres til et minimum. Husk at knallgass er lettere enn luft. Den vil dermed stige og det kan dannes lommer av knallgass inne i batteriet.

Syre: Syren i batteriet er sterkt etsende, og angriper klær, tre, metall og lakk. Vær derfor oppmerksom på at for høyt væskenivå kan forårsake syresøl som lett kan gjøre skade på omliggende metalldeler. Hold aldri syremåler over lakk eller klær ved måling av syrevekt, og unngå syresprut på bar hud.

Exide Fritidsbatteri: Ferierende i campingvogner og bobiler er avhengig av strøm til utstyret for å få en trygg og flott reise. Stort sett er det batteriene som driver viktige funksjoner som kjøleskap, vannpumpe, radio, GPS, varme, air condition etc. Den nye serien fra Exide og Deta sørger for at utstyret fungerer og dekker behovene for både private og profesjonelle brukere. Med et riktig batteri i campingvognen eller bobilen kan du nyte reisene uten å være bekymret for at viktige funksjoner ikke skal virke.

3 teknologier, DUAL, DUAL AGM og Equipment GEL

Dual: Dual batterier er konstruert for strømforsyning til tradisjonelle bobiler og campingvogner. Disse batterier må monteres oppreist, de er lekkasjesikre og utstyrt med sentral utlufting og eksplosjonshemmede filter. Vedlikeholdsbehov er lite og kontroll av syrenivå og ladetilstand er enkelt ved hjelp av ladeindikator.

Dual AGM: Dual AGM batterier er konstruert for strømforsyning til moderne bobiler og campingvogner. Batteriets konstruksjon byr på flere fordeler som: fleksibel montering, de kan plasseres i små rom og liggende, de er lekkasjesikre, og har ikke behov for syresjekk og etterfylling av vann. De har også kortere oppladningstid. Holdbarheten ved lagring er også meget god. Batteriene er produsert med AGM teknologi. (Absorbent Glas Mat).

Equipment GEL: Er batterier som er utviklet for moderne fritidskjøretøyer med mye elektrisk utstyr og stort energibehov. Batteriets konstruksjon gjør det mulig med fleksibel montering ettersom de kan monteres i oppholdsrommet og plasseres liggende. De er lekkasjesikre og har ingen behov for syresjekk og etterfylling av vann. Holdbarheten ved lagring er meget god.

Vinterlagring: Lad batteriet helt opp og koble det ifra og la det stå i vogn eller bobil, gi det gjerne en ny lading i januar og mars, men koble laderen ifra etter lading.

AGM Technology - maksimal ytelse for ekstremt energibehov.
AGM er en forkortelse for Absorbed Glas Mat. Det betyr at all syre er absorbert i separatoren og at det ikke kan lekke syre fra batteriet.
AGM batterier er tette og har en gassventil som åpnes ved overlading og unormalt trykk i batteriet. Batteriet kan i prinsippet monteres opp ned selv om det ikke anbefales. Fordelene er mange, både i forhold til syresøl og eksplosjonssikkerhet.
AGM batterier trenger ingen utlufting og kan monteres innendørs og i lukkede rom. Lademottageligheten er meget god.
AGM batterier er svært kompakt og tett pakket, meget vibrasjonsresistente og 100% vedlikeholdsfrie.
AGM batterier har god starteffekt og er det ideelle kombinasjonsbatteri hvis en trenger egenskaper både for start og dyputlading.

Det å lade opp et AGM batteri er meget enkelt:
Alt du trenger er en helt vanlig lader. Elektroniske ladere er å anbefale.

(Kilde: Batteriolsen.no)