Vi campingvogn- og bobileiere er dessverre ikke alle like flinke å gi vogn og bobil det stell og vedlikehold som trenges. Vedlikehold har først og fremst med sikkerhet å gjøre. Sikkerhet i trafikken, sikkerhet for deg som bruker og sikkerhet for naboene på campingplassene. Godt vedlikehold betyr også at man tar vare på verdier, og øker trivselen ved bruk av campingvogn/bobil. Det meste vedlikeholdet kan du gjøre selv, men allikevel bør vogna/bobilen inn til en årlig service hos en forhandler for sjekk av bremser, gassanlegg, elektrisk anlegg, fuktighet og eventuelle andre skjulte feil.
Gjør det selv
Vask, renhold og polering er selvsagt ting man kan gjøre selv - akkurat som på privatbilen. Men utvendig skal en være oppmerksom på at en campingvogn/bobil er langt mer følsom enn en vanlig bil. Det er brukt tettemasse i skjøter og gjennomføringer, så unngå vaskemidler med løsningsstoffer som kan angripe tettemassen. Vær også varsom med å bruke høytrykksspyler. Bruk i tilfelle bred stråle, svakt trykk og gå ikke for nær skjøter/lister med munnstykket. Rett ikke vannstrålen direkte mot ventiler, vinduer og luker. Vinduene er som regel laget av acrylplast som lett kan få riper. Bruk derfor rikelig med vann, og en klut eller svamp som er fri for smuss eller partikler som riper.
Hjulene
Når du først vasker, bør du kikke på dekkene og kontrollere disse for sprekker - også på innsiden. Dekk på campingvogner må som regel byttes oftere grunnet alder enn slitasje, da dekk er ”Ferskvare”. Ved lang stillstand tørker gummien ut og det oppstår sprekker, og dekkene kan lett bli urunde. Lufttrykket bør sjekkes ofte, og det bør fylles litt over det som er angitt for å bedre kjøreegenskapene, særlig ved kjøring over lange strekninger på motorvei og ellers hvor en kan holde maksimalhastighet. Med det samme du holder på med hjulene kan du inspisere støtdemperne. Disse skal ikke vise noe tegn til oljelekkasje. Gjør de det, skal de byttes likt på begge sider.
Markeringslys
Se til at alle glass er hele og at pakningene er på plass, slik at det ikke kommer fuktighet inn i lyktene. Samtidig som du tar av glassene bør pæreholderne strammes forsiktig, samt pusses for eventuelt irr og belegg. Pærene blir ofte svarte og gir dårlig lys. Disse kan med fordel byttes.
Smøring
Alle bevegelige stag, wirer og ledd bør gis et par dråper olje, og de fleste drag har et par nipler som det må bruke fettpresse på. Gummimansjetten på draget bør også tas løs for å sjekke at det er nok fett på trekkstangen.
Bruken av vogna bestemmer hvor ofte man skal smøre, men et minimum er en gang pr år. Kjører du mye må du smøre oftere, og enda oftere om du kjører mye i fuktig klima, eller på grusveier. Støttebeina bør også vaskes helt rene (avfettes) for smuss og gammel olje, før de smøres opp igjen. Her kan du bruke kjedeolje på sprayboks. Med det samme du holder på med smøring, så finn frem en kanne med tynn olje og smør hengsler, låser og andre smådetaljer inne og ute. Ikke glem gummilistene i døråpning, luker og vinduer, disse kan med fordel gnis inn med en silikonstift, eller gis en liten dusj fra en boks silikonspray.
Elektrisk utstyr
Her er det ikke så mye man kan gjøre selv. Men du bør minst en gang i året gå over strømkoblingen mellom bil og vogn og sørge for at det er god og ordentlig kontakt. Bruk CRC 5-56 eller lignende. Batteriet bør vaskes i såpevann, og polskoene tas av og renses/skrapes rene. Når du monterer det hele inn igjen, setter du polene og polskoene inn med et tynt lag syrefri vaselin. Lad batteriet og mål syrevekten, og etterfyll eventuelt destillert- eller avmineralisert vann.
Innvendig vask
Det hører også med for å få campingvogn/bobil i sommerklar stand. Her kan du stort sett bruke støvsuger og vaskemidler som ellers benyttes til vanlig rengjøring i huset. Vær bare oppmerksom på at det ikke brukes så mye vann at dette renner ned langs veggene og gulvet og trekker inn i gulvplaten under belegget eller teppet.
Har du gjort alt dette, kan du lene deg tilbake og nyte campinglivets gleder.